План-канспект вучэбных заняткаў у VI класе
<font face="Times New Roman, serif">Настаўнік: Мінчукова Людміла Іванаўна</font>
Тэма: Падагульненне і сістэматызацыя вывучанага па тэме “Назоўнік”
Мэта: замацаванне раней атрыманых ведаў па тэме ”Назоўнік”.
Задачы:
- паглыбіць і сістэматызаваць веды па асноўных пытаннях тэмы;
- удасканаліць уменні адрозніваць разнастайныя лексіка-семантычныя групы назоўнікаў у тэкстах, выяўляць іх сэнсава-стылістычную ролю, даваць поўную марфалагічную характарыстыку;
- выхоўваць павагу да роднай мовы.
Тып урока: урок падагульнення і сістэматызацыі ведаў
Эпіграф:
Ад ветру гнуцца вербалозы.
Бяжыць дарога напрасткі.
Мой край – бялюткія бярозы
Абапал сіняе ракі.
Мой край – лугі і пералескі,
Крыніцы звон і шум лясны,
Мой край – блакітныя пралескі
На сцежках ранняе вясны.
В.Вярба
Ход урока
І. Матывацыйна- арганізацыйны этап
1. Арганізацыйны момант
– Добры дзень, дзеці. Я вельмі рада бачыць сення ўсіх на ўроку. Якім пачуццём прасякнуты радкі верша В.Вярбы? Чаму?
– Якія пачуцці ён выклікаў у вас?
– Я жадаю, каб гэтыя светлыя і чыстыя пачуціі захаваліся у вас да канца ўрока. Усміхніцеся мне, усміхніцеся адзін аднаму, усміхніцеся сонейку, сённяшняму дню. Хай ад гэтай усмешкі стане цяплей на душы, хай яна дапаможа лёгка і радасна працаваць на ўроку, хай створыць добры настрой.
1.2. Праверка выканання дамашняга задання.
1.3. Мэтавызначэнне
Вучні самастойна фармулююць мэту ўрока
ІІ. Пазнавальна-аперацыйны этап
2.1. Арфаграфічная размінка
– А пачнём мы наш урок з арфаграфічнай размінкі. Запішыце, калі ласка, словы ў сшыткі.
Просьба, барацьба, скарб, дуб, свет, мядзведзь, снег, аб’ём, салаўі, лье,павязка, указка, бярозка, ягадка, загадка, суседка, сцежка, сыраежка, цяжка.
– А зараз памяняйцеся сшыткамі ў парах і праверце адзін другога. Правільнае напісанне слоў вы можаце ўбачыць на дошцы.
– Назавіце арфаграмы, якія прысутнічаюць у словах.
– Якімі часцінамі мовы з’яўляюцца запісаныя словы? Дакажыце.
2.2. Франтальнае апытванне.
- Назоўнік – гэта…
- Назоўнікі змяняюцца па…
- Да 1 (2 і 3 ) скланення адносяцца назоўнікі…
- Канкрэтныя назоўнікі – гэта….
- Да абстрактных назоўнікаў адносяцца…
- Якога роду бываюць назоўнікі?
- Прывесці прыклады назоўнікаў агульнага роду.
- Назавіце назоўнікі, якія маюць форму толькі адзіночнага ліку.
- Назавіце множналікавыя назоўнікі.
- Якім членам сказа можа быць назоўнік?
2.3. Работа з карткамі.
Прыём "Карэктар" (вучні павінны выправіць памылкі ў напісанні назоўнікаў):
Не прыяцель; не пагадзь; непрыяцель, а проста знаёмы; несмеласць; няшчасце; нябыліца; няшчасце, а бяда; на пустым поле; фантаньчык; агенчык; Палесе; прыгожая дзвер.
Работа з тэкстам (на картках)
Звіняць ручайкі ў вячэрняй цішыні
Кажуць, гэта в_сна бразгае ср_бранымі ключамі, адмыкаючы д_веры в_трам. Ляцяць вятры з далёкага поўдня і нясуць з сабой в_снавую сілу. Скараецца пера_ ёю зіма, адступае ў невядомыя паўн_чныя далі, а наўздагон ёй імчыцца в_сёлая пераклічка прыляцеўшых птушак, пяшчотны звон ручайкоў і ш_лест маладой з_лені, што шчацініцца на сонечных мясцінах.
Заданні да тэксту:
- Спішыце. Падкрэсліце назоўнікі.
- Вызначце іх род, лік, склон.
- Растлумачце правапіс выдзеленых слоў.
- Абазначце канчаткі назоўнікаў 2-га скланення.
- Фізкультхвілінка
III. Дыягнастычна-карэкцыйны этап
-
- Тэставая работа
1. Вызначце, якія з дадзеных слоў – назоўнікі:
а) смех, б) смешны, в) смяшынка, г) смяшыць, д) насмешка.
2. Устанавіце адпаведнасць паміж назоўнікамі і членамі сказа, якімі яны з’яўляюцца:
За хвойнікам стракатала жняярка.
а) дзейнік; б) дапаўненне; в) акалічнасць.
3. Вызначце назоўнікі:
а) брат, б) завод, в) Каліноўскі, г) лётчык, д) Максім.
4.Вызначце адушаўлёныя назоўнікі:
а) васілёк, б) дзіця, в) заяц, г) народ, д) чалавек.
5. Вызначце канкрэтныя назоўнікі:
а) пчаляр, б) бура, в) слава, г) сліва, д) пясок.
6.У дадзеных радках выпішыце "лішняе" слова:
а) артыст, бацька, купэ, пыл;
б) золата, мараль, поўдзень, цюлень.
в) дом, кажух, печ, чытач.
7. Вызначце назоўнікі, у якіх аснова заканчваецца на мяккі зычны:
а) лось, б) пясок, в) салавей, г) гнеў, д) лес.
8. Вызначце назоўнікі, якія ў М. скл. маюць канчатак -і:
а) брыгада, б) кніга, в) песня, г) сасна, д) хвоя.
9. Вызначце назоўнікі, якія ў Р. скл. маюць канчатак а:
а) дубняк б) настрой в) поле г) танец д) ячмень.
10. Вызначце назоўнікі, у якіх пішацца літара а:
а) дубоч..к б) клубоч..к в)ключ..к г) паясоч..к д) талонч..к.
11. Вызначце назоўнікі, у якіх ь не пішацца:
а) вагон..чык, б) вішан..ка, в) дыван..чык, г) аген..чык, д) карэн..чык.
12. Адзначце словы, у якіх не пішацца разам:
а) (не)быліца, б) ён (не)гаспадар на гэтайзямлі; в) (не)паседа;
г) (не)чаканасць; д) жыццё – (не)казка.
IV. Завяршаючы этап.
-
- Рэфлексія "Сонейка"
– Ці спадабаўся ўрок? Які настрой у вас пасля плённай працы?
– Калі вам было ўсё зразумела, калі вы з лёгкасцю прымянілі свае веды на практыцы, да нашага сонейка прымацуйце праменьчыкі.
– Калі яшчэ засталіся пытанні, прымацуйце каля сонейка аблачынкі.
-
- Каменціраванне і выстаўленне адзнак
- Дамашняе заданне. Напісаць лінгвістычную казку пра назоўнік